Sluta med dieter!

Det är många som har försökt sig på både det ena och det andra när det gäller dieter och liknande. Det är också många som har stora problem med att få dem att fungera alls. Det är visserligen så att det finns de som lyckas, men det är samtidigt något som kräver något alldeles extra, där ens vardag kommer att se helt annorlunda ut jämfört med alla andra. Det finns mängder av dieter som förbjuder både det ena och det andra, och det gäller verkligen att vara strikt med dem om det ska finnas någon chans alls. Dock så är det lätt att trilla dit, och inte alltid lätt att vara strikt – och helt ärligt så är det inte ens nödvändigt att hålla på och plåga sig själv på det här sättet.

Inkomster och utgifter
Det finns ett enda säkert sätt att verkligen ha koll på vikten, och anpassa maten och träningen så att du antingen går upp eller ner i vikt. Det handlar om matematik. Det handlar om att räkna och räkna på antalet kalorier du sätter i dig och antalet kalorier du gör av med. Ekvationen är helt enkelt väldigt simpel. Om du sätter i dig mer kalorier än vad du gör av med så kommer du inte att gå ner något i vikt, snarare kommer du troligen att gå upp lite, eller kanske till och med mycket, beroende på hur mycket i kaloriöverskott som du sätter i dig. Det är när du ligger på ett underskott av kalorier som du kommer att gå ner i vikt. Och du behöver inte äta lite mat för att göra det, det handlar i grund och botten om att röra på sig på ett bra sätt. Här kan ni se en informativ video på ämnet.

Forskningen är glasklar
Det är inte heller speciellt mycket som kan stå som argument mot det här tankesättet. All den forskning som har gjorts visar att om man vill gå ner i vikt över en längre tid så är det verkligen inte specialanpassade dieter som du ska använda dig av. Hemligheten är kalorierna och mängden med dem. Undersökningar visar att det är just koll på kalorierna som är det absolut mest effektiva sättet att gå ner i vikt och sedan bibehålla den nya vikten, för problemet många gånger med andra dieter är att man äter upp sig igen när man väl har nått sin målvikt. Genom att ha koll på kalorierna kan man istället vara trygg i att veta att man både får i sig tillräckligt med mat och samtidigt tränar på ett sätt som gör att kaloriintaget ligger på en stabil nivå där man får i sig lika mycket som man gör av med – alltså det bästa sättet att behålla en nuvarande vikt.

Jag är dock den förste att erkänna att det är svårt att hålla reda på exakt hur många kalorier man får i sig. Det är jättesvårt från livsmedel till livsmedel och på samma sätt är det också svårt att veta hur mycket man gör av med, där olika träningar har olika förbränningsgrader. Det bästa som man kan göra i det läget är helt enkelt att prova sig fram till den balans som passar en själv och göra så gott man kan i räknandet. Det är inte en precisionshistoria, det enda man behöver tänka på är att göra så gott man kan så kommer du fortfarande att märka resultat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *